
 
 

Conflict and the Mass Media in Chávez’s Venezuela 
 

by 
 

Eliza Tanner Hawkins, Assistant Professor 
Department of Communications 

Brigham Young University 
 
 

E-509 HFAC, BYU 
Provo, Utah 84602 

Phone: 801-422-1696 
Fax: 801- 422-0160 
eliza.tanner@byu.edu 

 
 

March 2003 
 
 
 

Prepared for delivery at the 2003 meeting of the Latin American Studies Association,  
Dallas, Texas, March 27-29, 2003. 

 
 
 

Please do not cite without permission from the author. 
 
 
 
 
 

Abstract 
The mass media have been integral players in the conflict dividing Venezuela since Hugo 
Chávez took power in 1998. This paper explores how the mass media, more than just reflecting 
the problems and issues of the day, are important political actors in society and shape the public 
sphere in Venezuela. Specifically, the paper examines Chávez’s use of the mass media, the roles 
of government-owned and alternative media, and the increasing politicization of the private 
media. The paper also highlights the status of press freedom and the challenges facing media 
organizations with the attendant implications this has for democracy. 
 
 
 
 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 2 

Conflict and the Mass Media in Chávez’s Venezuela1 
by Eliza Tanner Hawkins 

 
As the Venezuelan crisis intensified during 2002 and 2003, the mass media were at the 

center of the struggle—transmitting information, actively taking sides, and mobilizing support 
for the different factions in society. President Hugo Chávez Frías repeatedly came before the 
television cameras to elaborate on his vision of Venezuela’s Bolivarian Revolution and to 
denounce the opposition media, calling the television stations “terrorists” and the “Four 
Horsemen of the Apocalypse.” Opposition media provided their versions of events, criticized 
Chávez and the government’s “acts of terrorism,” and ran hundreds of advertisements calling 
people to join in protests against the government. Online debates and chat sites in the country 
were filled with references to the media coverage; participants posted images from news 
organizations and local television stations to prove their points. Web sites were created to 
promote the various groups and facilitate communication with supporters around the world. In 
the streets, offices, homes, and online, people debated politics and the media’s coverage of 
current events. However, the conflict was not limited to verbal and written debates. It moved 
beyond words and resulted in physical and legal attacks on media outlets, journalists, and editors. 

This paper explores how the mass media, more than just reflecting the problems and 
issues of the day, are important political actors in Venezuelan society. In fact, to ignore the role 
of private and state media businesses in an analysis of interest groups and political conflict, 
would limit our understanding and analysis of recent events. The analysis is based on the idea 
that freedom of expression and press freedom are essential for democracy and that the media 
play an essential role in facilitating debates in the public sphere. The public sphere is that arena 
of society where citizens can talk, form public opinions, and ultimately shape and guide the 
actions of a democratic government.2 Certain actions by groups and individuals in society, 
structural limitations, and even the actual discourse can inhibit or destroy the public sphere; thus 
these variables have implications for the quality of democracy in society. The research is 
important because it will increase our understanding of the roles media play in shaping the public 
sphere during times of political conflict and polarization. The data for the project was collected 
through a variety of qualitative methods, including historical and legal research, as well as a 
series of interviews with media practitioners and government officials in Caracas, Venezuela, 
during February 2003. 

In this paper, will first provide some background on the Venezuelan mass media and 
relevant literature. Then I will look at three institutions or groups that are shaping the public 
sphere in Venezuela: Chávez’s use of the media, state and alternative media, and private media. 
Finally, I will discuss the implications these factors have for the public sphere and democracy in 
Venezuela.  

 
 

Setting the stage: Background and literature  
Venezuela has long been known for its vibrant, competitive, commercial media 

dominated by several large family-owned groups. These groups include Phelps/Granier 

                                                 
1 Brigham Young University supported this research in part through a Wendell J. Ashton Communications Research 
grant. The author thanks Leticia A. Adams for her research assistance on this project. 
2 Jürgen Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois 
Society, trans. by Thomas Burger (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1989). 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 3 

(broadcasting: Radio Caracas Televisión (RCTV)), Cisneros (broadcasting: Venevisión and 
Televen), Armas (publishing: El Universal, Meridiano, and Diario 2001), Otero (publishing: El 
Nacional), and Capriles (publishing: El Mundo and Últimas Noticias). The two largest television 
stations, RCTV and Venevisión, each had more than 30 percent market share in 2001. The 
government is also active in the media with state-owned television, radio, and publishing outlets, 
though the reach of these outlets is much smaller—about 2 percent market share for Venezolana 
de TV in 2001.3 

A series of surveys conducted since 1998 revealed that Venezuelans generally have a 
positive image of the mass media. When asked if the media are working to resolve the problems 
in the country, a majority said “yes.” This positive assessment is compared with other social 
institutions such as the national government, the armed forces, the Catholic Church, and the local 
government in Figure 1. Also, in the past two years as Chávez’s popularity has declined, the 
mass media have generally continued to maintain their positive image.4 (See figures 1 and 2.) 

 
[Figures 1 and 2 about here.] 
 
The English-language scholarly literature devoted to Venezuelan media is quite limited. 

A few articles and book chapters address the issues facing Venezuelan media and changes in 
media structure. For example, in a 1988 study of Venezuelan media, Richard L. Allen and Fausto 
Izcaray looked at media exposure and “agenda diversity” or the number of problems or issues 
citizens can identify. They found that a person’s socioeconomic status had a positive relation 
with newspaper exposure, high agenda diversity, and high television exposure.5 In the mid-
1990s, the Freedom Forum Media Studies Center included a chapter on Venezuelan media in 
their book Changing Patterns: Latin America’s Vital Media. The authors argued that the media 
owners were quite powerful and used their clout in the many political struggles, though generally 
the owners saw themselves as politically unallied with major parties. The authors also reviewed 
the different media companies and the press freedom issues journalists were facing at the time.6 
A more recent book included a chapter on Venezuelan media by José Antonio Mayobre who 
discussed the history of mass media businesses since the 1970s and criticized process of 
telecommunications privatization in the country. He blamed the media and the politicians for 
many of the problems the country was experiencing since the election of Chávez.7 Several other 
books on Latin American media mention the high levels of media development in Venezuela and 
some of the press freedom debates in the country.8 

The majority of information on Venezuelan media available to English-language 
audiences is found in newspaper and magazine articles or in the archives of international press 

                                                 
3 AGB Venezuela, “Hábitos y tendencies televisivas, 2000-2001,” AGB Panamericana de Venezuela Medición 
[www.agb.com.ve/libro2001/]. 
4 Survey data from Consultores 21, Caracas, Venezuela, February 2003. The results are based on 1,500 face-to-face 
surveys conducted in homes throughout Venezuela in cities of more than 20,000 people. 
5 Richard L. Allen and Fausto Izcaray, “Nominal Agenda Diversity in a Media-Rich, Less-Developed Society,” 
Communication Research 15, no. 1 (February 1988): 29-50. 
6 Jon Vanden Heuvel and Everette E. Dennis, Changing Patterns: Latin America’s Vital Media (New York: The 
Freedom Forum Media Studies Center, 1995). 
7 José Antonio Mayobre, “Venezuela and the Media: The New Paradigm,” in Latin Politics, Global Media, edited by 
Elizabeth Fox and Silvio Waisbord (Austin: University of Texas Press, 2002: 176-195). 
8 See, for example, pages 20-21 in Richard R. Cole, ed., Communication in Latin America: Journalism, Mass Media, 
and Society (Jaguar Books on Latin America, No 14. Wilmington, Del.: Scholarly Resources Inc., 1996). 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 4 

organizations and networks. Such organizations include the Inter American Press Association, 
the Committee to Protect Journalists, the International Freedom of Expression Exchange, 
Reporters without Borders, the International Journalists’ Network, and the International 
Federation of Journalists.9 

Works in Spanish are much more extensive, but not readily available outside Venezuela. 
These books include works such as an extensive outline of the mass communication businesses 
in the 1980s and a critique of the Venezuelan communication industry and the lack of 
progressive government policies.10 A recent analysis of journalism and the April 2002 
demonstrations and coup found that the media became increasingly politicized and radicalized as 
the crisis intensified.11 The Venezuela media produce an incredible amount of information on 
their role in the political crisis. Rarely a day passes without the media publishing reports about 
themselves and their situation. Some of the information is available outside Venezuela through 
Web sites. 

The media in Venezuela have seen their legal framework change since President Hugo 
Chávez Frías, a former paratrooper and leader of a failed 1992 coup, swept to power in 1998 
with 57 percent of the popular vote, promising to create a “New Democracy” and rid the country 
of corruption. Within a year, Chávez and his Fifth Republic Movement (Movimiento V 
República or MVR) had ended the 40-year-old “Punto Fijo” democracy and drafted a new 
constitution, which was approved by 72 percent of the voters. Under the new constitution, 
Chávez was elected again as president for a six-year term. Chávez and his supporters (often 
known as Chavistas) see the Constitution as a quasi-sacred text that provides the blueprint for a 
complete restructuring of Venezuelan society. In fact, during his television broadcasts, Chávez is 
rarely seen without a copy of the Constitution in his hand. Two of the articles, Articles 57 and 
58, of the new constitution specifically address freedom of expression: 

Article 57. Every person has the right to freely express his thoughts, his ideas or 
opinions in person, in written form, or through any other form of expression, and to use 
any medium of communication and diffusion for this purpose, without censorship. 
Whosoever exercises this right assumes full responsibility for all his expressions. 
Anonymity, war propaganda, discriminatory messages, or messages that promote 
religious intolerance are not permitted. Censorship of or by public functionaries as they 
give information about their work responsibilities is prohibited.12  

Article 58. Communication is free and plural, and brings with it the rights and 
responsibilities that are indicated by law. Every person has the right to timely, truthful, 

                                                 
9 See Committee to Protect Journalists [www.cpj.org]; Inter American Press Association [www.sipiapa.com]; 
International Federation of Journalists [www.ifj.org]; International Freedom of Expression Exchange 
[www.ifex.org]; International Journalists’ Network [www.ijnet.org]; Reporters without Borders [www.rsf.fr]. 
10 Lulú Giménez Saldivia and Angela Hernández Algara, Estructura de los medios de difusión en Venezuela 
(Caracas, Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello, 1988); Antonio Pasquali, La comunicación cercenada: El 
caso Venezuela (Caracas, Venezuela: Monte Avila Editores, 1990). 
11 Caroline Bosc-Bierne de Oteyza and Leopoldo Tablante, “La Línea editorial de los periódicos El Universal y El 
Nacional entre el 7 y el 15 de abril,” Anuario ININCO, Universidad Central de Venezuela, Investigaciones de la 
Comunicación 14 (June 2002): 61-108. 
12 Spanish version: “Artículo 57. Toda persona tiene derecho a expresar libremente sus pensamientos, sus ideas u 
opiniones de viva voz, por escrito o mediante cualquier otra forma de expresión, y de hacer uso para ello de 
cualquier medio de comunicación y difusión, sin que pueda establecerse censura. Quien haga uso de este derecho 
asume plena responsabilidad por todo lo expresado. No se permite el anonimato, ni la propaganda de guerra, ni los 
mensajes discriminatorios, ni los que promuevan la intolerancia religiosa. Se prohíbe la censura a los funcionarios 
públicos o funcionarias públicas para dar cuenta de los asuntos bajo sus responsabilidades.” 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 5 

and impartial information, without censorship, in accordance with the principles of this 
Constitution, as well as the right of reply and correction when he is directly affected by 
incorrect or insulting information. Children and adolescents have the right to receive 
information appropriate for their comprehensive development.13  
The media and press freedom groups strongly opposed the clause establishing the right to 

“timely, truthful, and impartial information” since such language could be used as a pretext for 
government censorship if the government becomes the institution to determine what is “truthful” 
or “impartial.” Venezuelan journalists continue to function under the 1994 Law of the Exercise 
of Journalism that modified and strengthened the original requirements of a 1972 law. This law 
requires all journalists who work in Venezuela to have a journalism degree and to belong to the 
Colegio, or national journalist organization.14 This law was opposed by editors’ and owners’ 
groups, including the Bloque de Prensa Venezolano and the Inter American Press Association, 
who argued that such requirements would threaten freedom of expression.15 Many journalists 
saw the law as a way to further professionalize their work, raise the standards of journalism in 
the country, and provide a way to counterbalance the power of media owners. This law continues 
to stand even though the Inter-American court ruled as early as 1985 that mandatory colegio 
membership laws violate the freedom of expression ideas of Article 13 in the American 
Convention on Human Rights.16 The colegio and other professional organizations uphold ethical 
codes for all their members, though there may be somewhat of a gap between the actual code and 
the day-to-day practice of journalism. The legal framework may continue to change as a new law 
regulating broadcasters is now under debate in the National Assembly. 

The parameters in which the media function are established by the laws and market as 
outlined in this brief overview. With this foundation, I will now discuss three key aspects of 
Venezuelan media, starting with Chávez and his powerful influence in society. 

 
 

Aló, Presidente: Chávez and the media 
Chávez is extremely skilled in his use of the media. His national popularity can be traced 

to a brief television appearance made in February 1992 as he called off his troops during a failed 
coup. According to Venezuelan economist Moises Naim, this television message 

                                                 
13 Spanish version: “Artículo 58. La comunicación es libre y plural, y comporta los deberes y responsabilidades que 
indique la ley. Toda persona tiene derecho a la información oportuna, veraz e imparcial, sin censura, de acuerdo con 
los principios de esta Constitución, así como el derecho de réplica y rectificación cuando se vean afectados 
directamente por informaciones inexactas o agraviantes. Los niños, niñas y adolescentes tienen derecho a recibir 
información adecuada para su desarrollo integral.” 
14 “Ley de ejercicio del periodismo.” Gaceta Oficial 4,819, 22 December 1994. 
15 “La SIP condena ley de periodismo,” El Universal, 10 October 1996 [www.el-universal.com]; Bruce Garrison and 
James Nelson Goodsell, “Professional News Organizations in Latin America,” in Communication in Latin America: 
Journalism, Mass Media, and Society, ed. by Richard R. Cole (Jaguar Books on Latin America, No 14. Wilmington, 
Del.: Scholarly Resources Inc., 1996); Ricardo Trotti and Bill Williamson, “Should Journalists Be Required to 
Belong to Colegios and Have University Degrees?” in Communication in Latin America: Journalism, Mass Media, 
and Society, ed. by Richard R. Cole (Jaguar Books on Latin America, No 14. Wilmington, Del.: Scholarly 
Resources Inc., 1996) 
16 Colegio laws have been extensively discussed in the literature. See, for example, Jerry W. Knudson, “Licensing 
journalists in Latin America: An appraisal,” Journalism & Mass Communication Quarterly 73, no. 4 (Winter 1996): 
878-899 or Michael Perkins, “Violence against the Press in Latin America: Protections and Remedies in 
International Law,” Journalism & Mass Communication Quarterly 78, no. 2 (Summer 2001): 275-290. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 6 

contributed more to destabilizing Venezuelan democracy in two minutes than all the 
shots fired through the night. Impeccably dressed in uniform, showing no sign of fatigue 
or stress, Chavez delivered a short speech, first emphasizing his Bolivarian values, then 
stating: 

Unfortunately, for now, the objectives we sought were not achieved in the 
capital city. That is, we in Caracas could not take control of power. You, there in 
the interior, did a great job. But it is time now to avoid further bloodshed; it is 
time to reflect. We will have new situations. The country definitely has to embark 
on the road to a better destiny. 
Chavez...was a compelling and uncommon sight for television viewers 

accustomed to the verbal and political maneuverings of traditional politicians: a public 
figure who acknowledged that he personally had failed while others had done a great job; 
who maintained an unfaltering position even after failure and defeat; who faced 
responsibility and did not try to evade the repercussions of his actions. His televised 
image conveyed the possibility of change, a break from the political and economic 
schemes usually blamed for the country's problems. A new face unrelated to the 
traditional power structures and offering to guide the nation back to prosperity, equality, 
and integrity was an item that, regardless of its packaging, was bound to appeal to a mass 
audience. That the item was, in fact, a primitive army tyrant was easily concealed by the 
illusion that any change meant progress.17  

His skill in using language and the media have grown since this first appearance. The style and 
rhetoric are reminiscent of early populist leaders in Latin America. An official with the MVR 
noted that Chávez has cultivated a specific rhetorical mannerism inspired by Jorge Gaitan, but 
with a military edge and a lot of “yelling.”18 Soon after he took office, a commentator wrote that 
“another reason why the media and Venezuelans pay attention to Chavez’s speeches and TV 
appearances is his mixture of impassioned populist rhetoric and his rough, unconventional style, 
off-the-wall expressions and colorful anecdotes.”19 He will use common language—including 
swear words and vulgar expressions—as well as specific images chosen to appeal to the poorer 
classes in Venezuela.  

Chávez uses the media in a number of ways. First, as a number of scholars and observers 
have commented, he uses the media to broaden his charismatic, populist appeal.20 To help 
facilitate this appeal, after he was elected Chávez created a weekly newspaper, El Correo del 
Presidente, and started weekly radio and television talk shows called “Aló, Presidente” or 
“Hello, President.”21 The newspaper and a subsequent weekly newsletter turned out to be short-
lived projects, but the broadcast call-in show continued.22 The weekly radio and television 
broadcasts, which may last four or five hours, let him to speak directly to the Venezuelan people 

                                                 
17 Moises Naim, Paper Tigers and Minotaurs: The Politics of Venezuela's Economic Reforms (New York: The 
Carnegie Endowment for International Peace, 1993), 101-102. 
18 Willian Lara, interview by Kirk A. Hawkins, Caracas, Venezuela, 20 February 2003. 
19 Tony Bianchi, “Venezuela: Press Freedom and More,” Pulso del Periodismo , 8 June 1999. 
[www.pulso.org/English/Archives/Venezuela%20Press%20Freedom.htm]. 
20 José Antonio Mayobre, “Venezuela and the Media: The New Paradigm,” in Latin Politics, Global Media, edited 
by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord (Austin: University of Texas Press, 2002: 176-195). 
21 Michael Kudlak, “Face to Face with the President,” IPI Watch List, September 2001 
[www.freemedia.at/wl_venezuela.htm]. 
22 Christina Hoag, “Venezuelan Journalists Under Siege by Chavez/Incendiary Attacks Stir Up Followers,” Houston 
Chronicle, 24 March 2002 [www.houstonchronicle.com]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 7 

and also allow citizens to call in and talk about their concerns.23 The shows have enchanted 
certain segments of the population (especially those that Chávez sees as his base of support), 
changed the presidential image, and “brought them [the people] closer to the president”.24 
Transcripts and reports of all these shows as well as other speeches are available on the 
presidential web site, www.venezuela.gov.ve. A brief sample of a typical exchange between a 
citizen and the president is included in Appendix A. He builds a base of support among the 
people by having people identify directly with him, not with some intervening party organization 
or movement, including his own party, MVR. 

Second, he uses his broadcasts to set the political agenda, to politically mobilize 
supporters, and to announce policies. “The program Aló, Presidente was marvelous for him,” 
said the news director at RCTV, “because he realized that in Aló, Presidente when he offers his 
interpretations, gives his opinions … he is generating the agenda of [public] opinion for the 
following week.”25 For the rest of the week, all the media will address the topics covered in his 
speech. 

Chávez uses the broadcasts as a political tool to politically mobilize his supporters. 
Originally, he did this directly by campaigning for his party. During the July 1999 campaigning 
for the National Constituent Assembly that was to write a new constitution, the National 
Electoral Council (CNE) “pulled the plug” on Chavez’s television and radio program because he 
was “violating the law by openly campaigning for his leftist Patriotic Pole (PP) coalition.”26 
Chávez criticized the CNE in a national broadcast and the next week his supporters protested in 
front of the CNE’s building and stuffed money into cardboard boxes to try and pay the US$7,700 
fine imposed on the president. However, more often, Chávez will address a certain issue and then 
within a few days or weeks, someone will attempt to carry out the president’s wishes. Depending 
on the event, Chávez and his supporters will praise the action as arising spontaneously from the 
people or will disavow any connection with it. Opponents see these communication patterns as 
ingenious techniques Chávez uses to mobilize supporters without having to become directly 
involved in the actions. For example, on 16 February 2003 during his weekly broadcast, Chávez, 
in speaking with a lawyer from Maracay, said that the “Judicial Power is still in the hands of a 
bunch of bandits…. It can’t possibly be that there isn’t a judge here that will put the golpistas in 
jail, nor a judge that will put the terrorists in prison. Where are the judges in Venezuela?” After a 
long speech about judicial problems, he finished by saying that the Judicial Power “cannot be in 
the hands of corrupt bandits or cowards. We need republican constitutional judges that enforce 
the law.”27 That week, a judge sympathetic to Chávez ordered the arrest of the president of 
Fedecámeras, Carlos Fernández, one of the main leaders of the nation-wide strike. Chávez was 
extremely pleased and extensively praised the judge for her actions during the following days.28 
                                                 
23 Marylene Smeets, “Radio Chavez: the Press and the President In Venezuela,” Quill 89, no. 3 (April 2001): 48-50; 
Marylene Smeets, “Venezuela Radio Chávez: Populism Meets the Press as Venezuela’s Brash New President Takes 
to the Airwaves,” Committee to Protect Journalists, 2001 [www.cpj.org/Briefings/2001/Ven_feb01.html]. 
24 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
25 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
26 Committee to Protect Journalists, “The Americas 1999: Venezuela,” Committee to Protect Journalists 
[www.cpj.org/attacks99/americas99/Venezuela.html]. 
27 Hugo Chávez Frías, “Aló Presidente” Number 139, Radio Nacional, Broadcast from Campo Muscar, Venezuela, 
16 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 
28 Hugo Chávez Frías, Speech from la carrera 19 con calle 25, Barquisimeto, Edo. Lara, Venezuela, Venezolana de 
Televisión, Programa Especial, 20 February 2003 [www.venezuela.gov.ve]; Hugo Chávez Frías, Speech at the 
“Juramentación de la Corporación Ve nezolana Agraria,” Venezolana de Televisión, Programa Especial, 21 February 
2003 [www.venezuela.gov.ve]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 8 

In yet another example, Chávez gave a speech in which he criticized the United States, 
Colombia, and Spain for interfering in the country’s internal affairs. Within days, on 25 February 
2003, both the Colombian and Spanish embassies were extensively damaged by bombs. 
Although it wasn’t known who was responsible, the newspaper Tal Cual criticized Chávez for 
faning the conflict with his language, and wrote, “It is evident that at this time there are armed 
groups, very well armed, that drink in Chávez’s language and take inspiration from his primitive 
politics and from these, draw out programs for direct action.”29 

Along with mobilizing supporters or inflaming opponents, Chávez uses his speeches to 
announce polices, some which may be still in the idea stage. The importance of this strategy 
cannot be underestimated since Chávez has created a system in which all information and 
decisions are concentrated in the figure of the president. Ministers and other government officials 
have little or no power to act or speak independently.30 For example, he called for the 
establishment of “Círculos Bolivarianos,” or Bolivarian Circles, that would be a form of 
grassroots social organization. “The president, without saying what it [the circles] would be 
(because it was unknown), proposed to the country that the Bolivarian Circles be created. … In 
April 2001 … in a talk, he said, ‘Well, let’s create a movement that will be a social organization, 
the Bolivarian Circles.’ But it wasn’t known what type of organization it was, how it would be, 
nothing, only that it would be.” Chávez’s proposal ignited a discussion among people in the 
government, who then came up with a plan that “would fulfill what is written in this 
constitution,” said the general coordinator of the Bolivarian Circles.31 Other times, Chávez will 
use the weekly addresses to enact specific policies, such as the famous (or infamous) firing of the 
management of the of the state-owned oil company, Petróleos de Venezuela or PDVSA, in April 
2002. In cases such as these, he does not restrict himself to his weekly program and will use 
“cadenas,” which are broadcasts during which all the radio and television stations must link to 
the government signal and carry the speech by the president or other government officials. In the 
first part of 2003, Chávez used cadenas to announce the price controls and the fixed exchange 
rates. Chávez sees these talks as ways for him to combat the misinformation and lies spread by 
the opposition media. The director of Tal Cual summed up the feelings of many in Venezuela 
that Chávez’s words are “verbal bombs,” or they have the potential to inspire many different 
kinds of actions among his supporters, as well as reactions from opponents.32  

Finally, although the Constitution contains two articles dealing with freedom of 
expression, Chávez and his government’s view of this right contrasts sharply with the views held 
by human rights groups and press freedom organizations. In an exchange during Aló, Presidente 
between Chávez and the minister of the interior, Diosdado Cabello, Cabello read article 2 of the 
Constitution, which lists the values on which Venezuela is founded—life, liberty, justice, 
equality, solidarity, democracy, social responsibility, and in general, human rights, ethics, and 
political pluralism—and then pointed out, “Freedom of expression is not included in these 
fundamental values of the Constitution. What this means is that those rights that we have as 
citizens are above freedom of expression, just like is established by our Constitution.”33 Cabello 
continued to reason, with Chávez agreeing, that is if this is the case, laws that may restrict 

                                                 
29 “Verbobomba.” Tal Cual, 25 February 2003 [www.talcualdigital.com]. 
30 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
31 Rodrigo Chaves, interview by Kirk A. Hawkins, Caracas, Venezuela, 17 February 2003. 
32 “Verbobomba.” Tal Cual, 25 February 2003 [www.talcualdigital.com]. 
33 Hugo Chávez Frías, “Aló Presidente” Number 139, Radio Nacional, Broadcast from Campo Muscar, Venezuela, 
16 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 9 

freedom of expression are constitutional since they will be supporting these “higher values” 
enshrined in the Constitution. 

Through his extensive use of the media and political discourse, Chávez hopes to continue 
and deepen his Bolivarian project and transform Venezuelan society. In contrast with previous 
presidents, “this man occupies full pages in the newspapers and entire hours on television. In 
other words, the center of the world, the axis of the world, in Venezuela is called ‘Hugo Chávez 
Frías.’”34 

 
 

Taking on a political role: State and alternative media 
The government has several media outlets including the television station Venezolana de 

TV, Radio Nacional de Venezuela, which includes FM, AM, and shortwave radio stations, the 
news agency Venpres, and a monthly newspaper published by Venpres. Since 1999, the function 
of the government broadcast stations has changed from a broad public service, educational role 
to a political role designed to support the government and Chávez. The idea of “public service” 
is now seen as transmitting the information from and about the government, with the ultimate 
goal being to support the Constitution and the Bolivarian Revolution of Venezuelan society. This 
means that the station provides much more information and news than it ever did before, 
explained a consultant to the president of Venezolana de TV. The information programs are 
dedicated to combating the lies and rumors broadcast by the private television stations. As a 
result, the station’s content is very politicized.35 As part of this project, the state media have 
increased their “participatory” programming in that broadcast stations sometimes invite common 
folk to participate on talk shows. 

Some of the government’s journalists see ethical conflicts in this shift to an overtly 
political role, since they feel that they have become Chávez’s private media outlets. One 
journalist at Venpres said, “I’ve always argued that we have to cover both sides, but that’s not 
our communications policy.” Others mentioned “witch-hunts” inside the organizations as anyone 
suspected of being anti-Chávez is removed.36 

This political, informative role has become more important since many of the 
government officials have stopped talking with reporters from the opposition media and the 
government rarely sends out any press releases or information about government projects. 
Reporters from various media outlets are forced to monitor the state media and repeat what is 
officially broadcast or published.37 

Venezuelan community media predates Chávez’s presidency with some broadcasters 
functioning for the past decade, often as local “pirate” stations. TV Rubio and Televisora 
Cultural de Michelena were among the first community media in Venezuela. Radio Catia Libre 
93.5 FM started broadcasting in 1996 and Radio Alternativa, Radio Perola, and Radio Activa de 
La Vega began broadcasts in 1998. Besides radio and television broadcasting, a few community 
media have also established Web pages.38  

                                                 
34 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
35 Rubén Hernández, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 2003. 
36 Sauro González Rodríguez, “Cannon Fodder,” Committee to Protect Journalists: Special Reports, 8 August 2002. 
37 Valentina Lares, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
38 ANMCLA, “Somos expresión de la multitude,” Asociación Nacional de Medios Comunitarios, Libres y 
Alternativos, Venezuela [www.medioscomunitarios.org/]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 10 

The legal framework for the community broadcast stations is established in Presidential 
Decree 1,521 of 3 November 2001 and the Ley Orgánica de Telecomunicaciones.39 According to 
Conatel, the National Telecommunication Commission, Venezuela is one of the few countries in 
Latin America (along with Chile, Colombia, and Ecuador) where legislation specifically 
addresses and supports community broadcast stations. The government is actively involved 
through Conatel in developing not-for-profit community radio and television stations that meet 
the needs of their communities. The law is designed to try and erect barriers between the medium 
and the content in order to allow pluralism of ideas over the airwaves. Concessions or local 
broadcast licenses are awarded to “community foundations” formed for the purpose of creating a 
community radio or television station; the community media must be part of the organized civil 
society in Venezuela. In practice this means that many of the community stations are affiliated 
with the Bolivarian Circles. However, according to the law, the directors cannot be government 
employees, directors of political parties, labor unions, active military personnel, or people who 
work for other mass media. The law also details the amount of programming that must originate 
with community members (70%) as well as limits on the length of advertisements. Venezuelan 
law allows community radio stations to sell and broadcast commercials, within the guidelines 
specified, and to receive support from local governments. Presidential decree 1,522 exempted 
operators of community media from paying the taxes specified in the telecommunications law.40 
With this government support, the number of alternative radio and television stations has 
increased in the past year. 

Many of the community or alternative media have as their goal to “transform the 
profound social inequalities in each community and attain their full development.” To do this, 
they see their function as helping increase the democratization of the access to the information 
media and expanding the right to information and the freedom of expression.41 During 2002, 
several networks of community media have formed, including the Red Venezolana de Medios 
Comunitarios (RVMC) and the Asociación Nacional de Medios Comunitarios, Libres y 
Alternativos (ANMCLA). The purpose of these networks is to support local community media. 
RVMC declares their mission is to “promote the exercise of freedom and the consequent 
democratization of communication, in order to support freedom of expression, information, 
opinion and contribute to the equitable and sustainable development of the Venezuelan 
society.”42 ANMCLA sees as its goal to help community broadcasting “democratize 
communication in order to democratize society.”43 

The community television station in Rubio (TVCR), Táchira state, is one of the oldest 
community media projects in Venezuela. In 1995 a group of young people, many of them artists, 
decided to create a local community television station in order to support and publicize the 

                                                 
39 Reglamento de radio difusión sonora y televisión abierta comunitarias de servicio público, sin fines de lucro, 
presidential decree 1,521, Venezuela, 3 November 2001. [www.conatel.gov.ve]. 
40 José Brett Mundo, “Marco legal de estaciones comunitarias en el mundo y Venezuela,” Presentation in the first 
Foro Internacional y Encuentro Nacional de Medios de Comunicación Comunitaria, CONATEL, Caracas, August 
2002. [www.conatel.gov.ve]; Reglamento de radio difusión sonora y televisión abierta comunitarias de servicio 
público, sin fines de lucro, presidential decree 1,521, Venezuela, 3 November 2001. [www.conatel.gov.ve]. 
41 ANMCLA, “Somos expresión de la multitude,” Asociación Nacional de Medios Comunitarios, Libres y 
Alternativos, Venezuela [www.medioscomunitarios.org/]. 
42 “Red Venezolana de Medios Comunitarios, RVMC,” presentation in the first Foro Internacional y Encuentro 
Nacional de Medios de Comunicación Comunitaria, CONATEL, Caracas, August 2002. [www.conatel.gov.ve]. 
43 ANMCLA, “Somo s expresión de la multitude,” Asociación Nacional de Medios Comunitarios, Libres y 
Alternativos, Venezuela [www.medioscomunitarios.org/]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 11 

social-cultural activities of the various non-governmental organizations, including choral, dance, 
and theater productions. Some of the founders had been working with these cultural NGOs since 
the late 1980s. They were able to put together the equipment and the first broadcast went on the 
air 26 August 1995, reaching almost all of the city. The main goal was to create programming in 
which the people participated, “extending the dialog and discussing collective social and popular 
norms, complaints and proposals that will receive timely responses.” The station consists of two 
video cameras and some other simple equipment located in the upper floor of a house. Despite 
the lack of resources, the station has continued to broadcast since that time and generated a 
following among the people of the city who will gather to watch the local news and other 
programs when they go on the air.44 

It should be noted that there are also a few local, religious stations, often affiliated with 
evangelical churches. These stations tend to stay out of politics and have a specific religious, 
proselytizing role. Although these stations do exist, most of the community media have specific 
political projects. This leaves them vulnerable to the criticism that some are becoming political 
voices for Chávez. Conatel allows the alternative stations to pick up the government broadcasts 
and news and rebroadcast it to their local audiences. In June 2002, Chávez broadcast one of his 
weekly speeches from Catia TV and spoke of his support of these community broadcast 
stations.45 At this time, the country had at least nine community television stations and about 
sixteen radio stations.46  

Independent media outlets, including Web sites, in the United States, Canada, and 
Europe, have expressed interest in the development of the Venezuelan community media and 
have circulated reports about some of the events in that country. The alternative media have been 
part of the political conflict, as can be seen from events during the April 2002 brief coup and 
subsequent return of Chávez. During the time Pedro Carmona Estanga briefly assumed power, 
some of the community media centers were attacked and the government television station was 
forced to stop transmissions. Nicolás Rivera, an announcer for Radio Perola, was arrested. 
Personnel from Catia TV helped the government television station get back on the air as Chávez 
returned to power. However, the reports were unclear on who were the “police forces” attacking 
the community media.47 

Despite the claims that the stations are “independent community voices,” a growing 
number of them are joining the political debates and taking an active role in supporting Chávez 
and the government. As they do so, the stations are facing a number of challenges. A number of 
community radio stations report they are receiving opposition from the commercial radio 
businesses and poor coverage in the private media.48 The people at Radio Fe y Alegría, El 
Pedregal, Mérida State, (a station sponsored by the Catholic Church) mentioned that in their first 
year of operation, they faced economic difficulties, political problems with unionization, a lack 

                                                 
44 “Televisora Comunitaria de Rubio,” presentation in the first Foro Internacional y Encuentro Nacional de Medios 
de Comunicación Comunitaria, CONATEL, Caracas, August 2002. [www.conatel.gov.ve]. 
45 Hugo Chávez Frías, “Aló Presidente” Number 109, Radio Nacional, Broadcast from Catia TV, Venezuela, 23 
June 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 
46 It is not clear if these numbers include the non-political stations. Al Giordano, “Community Media, the Voice of 
the Venezuelan People, Under Siege,” Narco News, 29 July 2002 [www.narconews.com/communitymedia1.html]. 
47 Al Giordano, “Community Media, the Voice of the Venezuelan People, Under Siege,” Narco News, 29 July 2002 
[www.narconews.com/communitymedia1.html]. 
48 José Brett Mundo, “Marco legal de estaciones comunitarias en el mundo y Venezuela,” presentation in the first 
Foro Internacional y Encuentro Nacional de Medios de Comunicación Comu nitaria, CONATEL, Caracas, August 
2002. [www.conatel.gov.ve]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 12 

of knowledge about the importance of community radio, technical difficulties (they didn’t have a 
mobile unit or a computer), and some social challenges with individualism and apathy.49 As the 
political conflict continues in Venezuela, it will be interesting to see if the alternative media 
maintain a separate identity and voice from the state-owned media, or if they become united with 
the government in their goal of defending the Chávez project. 

 
 

From ardent supporters to bitter opponents: the private media 
People within the media, academics, and even media critics all agree on one thing: since 

the 1989 riots, the Venezuelan mass media have effectively taken on a political (but not 
necessarily partisan) opposition role to the government, and stepped into the void left by 
unrepresentative political parties. They have become a window on society, showing the social 
problems and allowing people to directly call on the government to resolve the issues. 

Venezuela has a history of conflictual relationships between the media and the 
government. The country has several large family-owned media groups that tend to pursue their 
own political agendas. As one academic said, “Media owners are very aware of their power, and 
they know how to use it.”50 In the early and mid-1990s, although the media owners generally 
saw themselves as unallied with specific political parties, they would cultivate close relationships 
with those in power and use their influence to make business deals and, more rarely, to even run 
for political office. Much debate and rumor surrounds the opening of the media system that 
started near the end of Jaime Lusinchi’s presidency in 1988. Over the next ten years, successive 
presidents awarded radio, television, satellite, and cable franchises to political supporters.51 
Various writers have documented the media owners’ system of rewarding or punishing 
politicians, including the president, in the television and print coverage. Presidents Lusinchi, 
Carlos Andrés Pérez, and Rafael Caldera fought with media owners, jailed editors, withdrew 
government advertising, and even attempted censorship.52 The majority of political influence on 
the media, however, tended to be subtle and consisted of government officials calling editors and 
media owners to tell them what problems they saw and requesting that the media modify their 
content. 

Despite the government attempts to shape coverage, “the media, in particular broadcast 
media, frequently and virulently denounced the faults and sins of politicians and the last forty 
years of democratic administrations.”53 In so doing, they contributed to the general 
dissatisfaction with the political system, which eventually led to the election of Chávez. Almost 
all of the media owners, with the exception of Rafael Poleo, owner of El Nuevo País and 
sympathizer of the Acción Democrática (AD) party, supported Chávez in 1998.54 In fact, 

                                                 
49 “Radio Fe y Alegría 105.7 FM, El Pedregal: Tu frecuencia comunitaria,” presentation in the first Foro 
Internacional y Encuentro Nacional de Medios de Comunicación Comunitaria, CONATEL, Caracas, August 2002. 
[www.conatel.gov.ve]. 
50 Jon Vanden Heuvel and Everette E. Dennis, Changing Patterns: Latin America’s Vital Media (New York: The 
Freedom Forum Media Studies Center, 1995), 75. 
51 José Antonio Mayobre, “Venezuela and the Media: The New Paradigm” in Latin Politics, Global Media, edited 
by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord (Austin: University of Texas Press, 2002: 176-195). 
52 Jon Vanden Heuvel and Everette E. Dennis, Changing Patterns: Latin America’s Vital Media (New York: The 
Freedom Forum Media Studies Center, 1995). 
53 José Antonio Mayobre, “Venezuela and the Media: The New Paradigm” in Latin Politics, Global Media, edited 
by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord (Austin: University of Texas Press, 2002: 176-195), 176. 
54 Patricia Poleo, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 2003. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 13 

Gustavo Cisneros, owner of the Cisneros Group and the television station Venevisión, and 
Miguel Henrique Otero, the publisher of El Nacional group of newspapers, contributed large 
amounts of money to the electoral campaign.55 Otero’s wife even held a position in Chávez’s 
government. By and large, the majority of the journalists and editors also supported Chávez and 
the changes he promised to bring to Venezuela.  

Within about a year, this had changed. And by 2003, a majority of reporters, editors, and 
media owners opposed Chávez and feared for the state of press freedom. Some, including 
prominent newspaper and television reporters, feared for their lives. Reporters could no longer 
go into the streets wearing their press credentials for fear of being attacked.56 The television 
station RCTV had purchased bulletproof jackets for all their employees who went out to cover 
stories and press groups were documenting hundreds of attacks on the media.57 The media were 
also facing legal issues as the National Assembly debated a media “Content Law” with an 
official purpose of “protecting children,” but whose thinly-veiled intent was to silence the private 
broadcast media in the country. 

These changes can be traced to several key events. First, the “honeymoon” between 
Chávez and the media effectively ended by December 1999 as the media returned to their former 
opposition role with the news coverage of the mudslides in Vargas state and the debate over the 
new Constitution. Severe rainstorms in December 1999 led to massive mudslides in the coastal 
state of Vargas. Estimates place the number of deaths between 15,000 to 30,000 people. The 
Venezuelan media extensively covered the problems and criticized the government for inaction. 
This, in turn, produced a reaction by Chávez and his government against the media.58  

That same fall and winter, the people began to debate the new constitution. The media 
were critical of parts of it, especially Article 58 that required the media publish information that 
is “timely, truthful, and impartial.” Press groups had managed to keep this article out of various 
press laws in the past, and once again mobilized to denounce the requirement. International 
freedom of expression organizations sent in protest letters saying that such a provision opened 
the way for the government to restrict whatever information it deemed to be “untruthful” or 
“partisan.” Specifically, the media groups argued that giving the government this power violates 
the Universal Declaration of Human rights (Article 19) and the American Convention on Human 
Rights (Article 13).59 However, when the constitution was adopted with this “timely, truthful, 
and impartial” phrase, academics and some in the media began to realize the Bolivarian 
Revolution was based on a different view of press freedom and freedom of expression, a view 
that might directly clash with accepted international norms.  

With these and other events, the media began to criticize Chávez and broadcast the views 
of others who opposed him. Chávez saw it as his right to lash back. He singled out media 
owners, journalists, publications, and broadcasts for criticism on his weekly broadcast programs. 
As a populist leader, his discourse privileged the poor classes and he identified anyone who 
attempted to find fault with his project as an enemy to Venezuela and the Bolivarian ideals. The 
problem was compounded since the government was not able to quickly resolve many of the 
economic problems, which alienated more of the middle class, or to completely do away with 

                                                 
55 David Adams and Phil Gunson, “Media Accused in Failed Coup,” St. Petersburg Times, 18 April 2002. 
56 Valentina Lares, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
57 Daniela Bergami, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
58 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
59 Committee to Protect Journalists, “Protest letter: Venezuela: New constitution would restrict press freedom,” 
Committee to Protect Journalists, 12 November 1999 [www.cpj.org]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 14 

problems of corruption. “Chávez argued that the critiques of the disenchanted were unfounded 
and he confronted them, increasing even more the social breakdown and the class conflict,” 
wrote Venezuelan communication scholars Caroline Bosc-Bierne de Oteyza and Leopoldo 
Tablante. 

President Chávez’s aggressiveness and the politicization of society was converted into 
permanent material of interest in the Venezuelan press. The press began to cover the 
political climate and the problems (inefficient administration and corruption) of the 
government. In this sense, the press began acquiring a growing influence in shaping 
public opinion. This influence is partially explained by the fact that the press had become 
the only bastion representing a dissatisfied civil society in the face of Chávez’s political 
style and orphaned from the political parties.60 
During 2000 and 2001, the relationship between the media and Chávez slowly 

deteriorated as his rhetoric became more and more harsh and the media continued to criticize 
him and his government. Elías Santana, a columnist for El Nacional, host of a radio program, 
and coordinator of the group Queremos Elegir, filed a lawsuit requesting a right of reply under 
Article 58 of the Constitution after Chávez criticized him during Aló, Presidente. The Supreme 
Court denied the petition in a 12 June 2001 ruling and said the “right to reply was intended to 
benefit only individuals who do not have access to a public forum, not media professionals. The 
court then vastly exceeded the limits of the case and went on to create a set of criteria defining 
what constitutes ‘timely, truthful, and impartial information.’”61 This ruling said that journalists 
can only express opinions if they do not contain insults that are “out of context, disconnected, or 
unnecessary for the topic; or offensive, insidious, or degrading.” Also, if an “independent” 
publication could be in violation of these standards if a majority of the columnists have the same 
belief or political ideas. In some cases, the government is justified in using prior restraint, the 
court also said.62 The Bloque de Prensa Venezolano, the largest newspaper association, protested 
the ruling and appealed to the Inter-American Commission on Human Rights. 

Other events inflamed the poor relations between the private media and Chávez. In 2001, 
journalist Patricia Poleo broke the story that the former Peruvian security chief, Vladimir 
Montesinos, was hiding in Venezuela, with the knowledge of the government.63 Reacting to 
media coverage such as this, Chávez and his supporters called the media and journalists 
“traitors” and “terrorists.” He said journalists “cannot say they are innocent. No, here there are 
no innocents; everyone must assume their responsibility before history and the people. People 
are tired of the lies, of the manipulation, of the deception…. 2002 will be the year of the 
offensive.”64 The media reported that attacks against journalists rose after this speech; by early 
2002, journalists reported more assaults, death threats, and the destruction of their equipment. On 
7 January 2002, after Chávez criticized El Nacional during Aló, Presidente, a group of his 
supporters surrounded the paper offices, smashed windows, and prevented about 400 employees 
from leaving the building. Incidents such as these raised fears that the president’s speeches were 

                                                 
60 Caroline Bosc-Bierne de Oteyza and Leopoldo Tablante, “La Línea editorial de los periódicos El Universal y El 
Nacional entre el 7 y el 15 de abril,” Anuario ININCO, Universidad Central de Venezuela, Investigaciones de la 
Comunicación 14 (June 2002): 66. 
61 Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press 2001: Venezuela” [www.cpj.org]. 
62 Committee to Protect Journalists, “Attacks on the Press 2001: Venezuela” [www.cpj.org]. 
63 Patricia Poleo, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 2003. 
64 T. Christian Miller, “The World; Media Under Siege in Much of Latin America,” The Los Angeles Times, 24 
March 2002. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 15 

now resulting in actions by his supporters.65 “This is an escalating spiral of aggression, and it’s 
being sponsored by the government,” said Otero.66  

Chávez response to the counterattacks was to say things such as, “The media are perverse 
factories of lies. What they sell is poison.”67 Government officials supported the president. 
Willian Lara, then-president of the National Assembly in March 2002 said, “The media have 
taken a political position, which is legitimate in a democracy. But just as legitimate is Chavez’s 
right to defend himself. They’ve called him crazy, a fascist, compared him to Hitler. No 
president has been subjected to this.”68 Chávez justified his actions during his radio program near 
the end of January 2002:  

El Nacional and El Universal are pathetic, the television stations—with a few 
exceptions—are pathetic…. They call cowards those who do not bow their head to the 
fundamentalist and dictatorial ideas and the infamous campaign by the media owners. 
They are just businessmen who want to earn more money and bribe the government. 
Some media owners even came to me with their proposals. Some day, I may give names. 
Some asked for a loan and since I did not yield to their immoral demands, they launched 
this war against me. But they made a mistake with me because I will not yield and will 
not be defeated.  

Continuing his criticisms, he said, “They (the Inter-American Commission on Human Rights) 
will only come to confirm what everyone already knows. The government does not imprison any 
journalist, blackmail anyone, kill anyone, sanction anyone, or ban programs. There is full 
freedom of expression. The media owners are the ones who abuse this freedom.” Finally, he 
threatened the media, saying, “We have told you—tirelessly—that we have tolerated enough. Do 
not be surprised if one of these days, we adopt a decision—within the legal framework—to put 
things in their right place.”69 This last threat was a reference to the Content Law for broadcast 
media that would be proposed later that year. 

Teodoro Petkoff, editor of the newspaper Tal Cual was quoted in the New York Times as 
saying about Chávez that “his language has been supremely intolerant and aggressive. He 
personalizes his disputes and debates with the media and does not perceive the gravity. He does 
not understand that he is not just some political leader, but the president of the republic.”70  

A second major turning point in the relations between Chávez and the media occurred in 
April 2002. As mentioned earlier, the massive opposition protests of 11 April 2002 in Caracas—
the largest in recent Venezuelan history—were sparked by Chávez’s Sunday Aló presidente 
broadcast where he fired the directors PDVSA. Confrontations between armed groups, police, 
and the protesters resulted in shootings that left 15 dead, including Jorge Tortoza, a photographer 
for the newspaper Diario 2001, and about 300 wounded. Video images repeatedly broadcast on 
television for the next year showed an armed man firing a pistol at the demonstrators; 
participants in the demonstration talk about sharpshooters placed on the nearby rooftops also 

                                                 
65 Mark Fitzgerald, “Under Siege in Caracas,” Editor & Publisher 135, no. 5 (April 2002): 28. 
66 Christina Hoag, “Venezuelan Journalists Under Siege by Chavez/Incendiary Attacks Stir Up Followers,” Houston 
Chronicle, 24 March 2002 [www.houstonchronicle.com]. 
67 Christina Hoag, “Venezuelan Journalists Under Siege by Chavez/Incendiary Attacks Stir Up Followers,” Houston 
Chronicle, 24 March 2002 [www.houstonchronicle.com]. 
68 Christina Hoag, “Venezuelan Journalists Under Siege by Chavez/Incendiary Attacks Stir Up Followers,” Houston 
Chronicle, 24 March 2002 [www.houstonchronicle.com]. 
69 “Venezuela: Chavez Lashes Out Against Media in Radio Programme,” BBC Monitoring Media, 29 January 2002. 
70 Phil Brennan, “Venezuela Threatening Press Freedom,” NewsMax.com, 22 October 2001 
[www.nesmax.com/archives/articles/2001/10/21/171451.shtml]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 16 

firing into the crowd. What happened in the next two days has been extensively debated. Sectors 
of the military reacted negatively to the deaths and staged a military coup or a “rebellion of 
military disobedience.” Chávez resigned and was flown out of the Caracas while Carmona as the 
leader of Fedecámeras, the country’s largest business organization, was installed as head of an 
interim government on 12 April. Carmona quickly alienated his supporters as he tried to take on 
dictatorial powers, dissolving the National Assembly, removing from office all elected officials, 
and suspending other rights. Chávez’s supporters began to gather in Caracas and protest the 
coup, calling for his return. Upset with the disastrous actions of Carmona and seeing the support, 
factions in the military brought back Chávez, who reassumed power early in the morning of 14 
April. The protests continued throughout the weekend, leaving more wounded and dead.71 

The media played a crucial role during this week in April. The opposition media 
extensively covered the protests against Chávez. In an effort to combat this coverage, Chávez 
began proclaiming cadenas, where all the television and radio stations (not including cable or 
satellite) must carry the government signal. He repeatedly called cadenas in an effort to prevent 
the media from showing the opposition marches and demonstrations. Finally, frustrated with the 
situation, the main television stations spilt the screens, showing the demonstration on one side 
and Chávez talking on the other. In a last effort to seize control, Chávez forced all the opposition 
stations off the air; those with satellite (such as RCTV) continued to broadcast and later the 
others came back on. However, by 13 April, the television stations stopped transmitting 
information and broadcast cartoons and films; the day Chávez returned to power, opposition 
newspapers did not circulate. Chávez supporters called this a “media blackout” and a “media 
coup.”  

Journalists and television producers say that it wasn’t a “media coup,” but that armed 
mobs of Chavistas were threatening the employees and the offices or studios. According to 
reports from the journalists in the buildings at the time, it was “absolute panic” as the groups 
outside threatened to kill the journalists. Eduardo Sapene, news director at RCTV said that with 
all the rumors and the quick-paced events, they reached a point where he made a decision and 
said, “I will not broadcast any Chavista news until I have some confirmation from a Chavista 
source.”72 El Universal started to prepare the paper, but was unable to print it because the 
printers couldn’t come in to work. However, they were able to put up information on their Web 
page even though a printed version did not circulate. Afterwards, many of the media owners 
came on television to apologize for not getting out the information as they should have done. The 
owners denied that they were directly involved in planning the coup or carrying it out. 

                                                 
71 There are many accounts of these events and the media coverage (or lack thereof) from a number of political 
perspectives. See, for example, David Adams and Phil Gunson, “Media Accused in Failed Coup,” St. Petersburg 
Times, 18 April 2002; David Adams, “Embarrassed Pro-Coup Media Silent as Chavez Returns,” The Times, 15 
April 2002; Jon Beasley-Murray, “Venezuela: The Revolution will not be Televised, Pro-Chavez Multitudes 
Challenge Media Blackout,” NACLA Report on the Americas 36 (July/August 2002): 16-20; Caroline Bosc-Bierne 
de Oteyza and Leopoldo Tablante, “La Línea editorial de los periódicos El Universal y El Nacional entre el 7 y el 15 
de abril,” Anuario ININCO, Universidad Central de Venezuela, Investigaciones de la Comunicación 14 (June 2002): 
61-108; Campbell Duncan, “Media: It’s a coup: your sets will adjust accordingly,” The Guardian (London), 29 
April 2002; Juan Forero, “Venezuelan Press Sidestepped Leader’s Return,” New York Times, 23 April 2002; 
International Federation of Journalists, Missing Link in Venezuela’s Political Crisis: How Media and Government 
Failed a Test of Journalism and Democracy, International Federation of Journalists, International Press Centre, 10-
12 June 2002; and Maurice Lemoine, “How Hate Media Incited the Coup Against the President: Venezuela’s Press 
Power,” Le Monde Diplomatique, August 2002. 
72 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 17 

The event served to radicalize and further politicize the media in Venezuela, especially 
with the death of the photographer Tortoza. Despite Chávez’s initial talk of moderation, his 
verbal attacks on the press soon resumed, as did the physical attacks by his supporters and other 
armed groups. Windows were smashed, bombs were placed at the media offices, journalists were 
assaulted, and individuals received death threats. Before the April coup, journalists generally 
weren’t the objects of attacks; they were able to cover the stories without becoming a target. One 
reporter even said that in previous years, when the media went to cover demonstrations or riots, 
the police would even give them advance warning before they used tear gas so the journalists 
could get out of the way.73 Now, the journalists are targets of physical aggression; they almost 
feel like they are “war correspondents” except that they are the objects of the attacks.74  

The broadcast media also see the “cadenas” as a way the government can try to censor 
the media and punish it financially. When the government calls a cadena, which originally was 
designed for special circumstances or national emergencies, all the television and radio stations 
must link up to the official signal. The private stations lose money during this time as the regular 
programming and advertisements are replaced with the government’s television signal. In the 
first two and a half months of 2003 there were 41 cadenas for a total of 41 hours and 43 minutes. 
They ranged from about five minutes to almost three hours in length and the speakers included 
various cabinet ministers and, of course, Chávez.75 

The media are also facing economic and legal difficulties. As businesses, they suffer 
along with others during the recessions and economic downturns. Declining advertising revenue 
has also had an impact on the media. Over the past few years, the newspapers have become 
much thinner and publish fewer pages. During the December 2002 general strike, advertising 
almost completely dried up as many of the larger companies joined the opposition. Some of the 
papers even stopped circulation on some days during the strike as a sign of solidarity with the 
opposition. However, by mid-February 2003, the newspapers reported that their advertising 
revenues were starting to pick up again.76 RCTV said that they were reducing their expenses, but 
trying to do it in a way that would allow them to keep all their employees. Some of the actors 
and workers who were on special contracts did not have their contracts renewed this year. 
Usually the station films five telenovelas during the year, but for 2003 they are planning on only 
producing two.77  

The media also face another economic (and legal) challenge with the government’s 
policy of controlling the exchange rate and prices, a policy put into effect in February 2003 to try 
and deal with the country’s economic problems. In the address to the nation in which he read 
Presidential Decree 2,302, Chávez proclaimed, “Not one dollar for the golpistas! Not one dollar 
for the destabilizers!”78 Included in the category of “golpistas” are the media and they are taking 
this threat seriously. Newspapers import their paper and ink and pay for it in dollars. Broadcast 
stations purchase equipment, movies, and other items in dollars. People in the media see this as 

                                                 
73 Patricia Poleo, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 2003. 
74 Daniela Bergami, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
75 The broadcast media keep tallies of the cadenas (see www.globovision.com for example) and the actual texts can 
be found on the presidential web site, www.venezuela.gov.ve. 
76 Valentina Lares, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
77 Ines Bacalao de Peña, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003; Daniela Bergami, interview by 
author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
78 Hugo Chávez Frías, “Cadena nacional: control cambiario, control de precios,” Caracas, Venezuela, 5 February 
2003. [www.venezuela.gov.ve]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 18 

yet another attempt to silence them or censor them through the control of materials.79 Article 13 
of the American Convention on Human Rights or the “Pact of San José, Costa Rica,” states, 
“The right of expression may not be restricted by indirect methods or means, such as the abuse of 
government or private controls over newsprint, radio broadcasting frequencies, or equipment 
used in the dissemination of information, or by any other means tending to impede the 
communication and circulation of ideas and opinions.”80 Venezuela ratified this convention in 
1977. 

The most severe legal challenge facing broadcasters is the proposed “Content Law” or 
the “Ley sobre la responsabilidad social en radio y televisión.” This law was introduced in the 
National Assembly on 23 January 2003 after being under discussion during the previous year. 
The stated purpose of this law is to guarantee the comprehensive social development of children 
by regulating sexual, health, and violent content in the broadcast media. The law divides the day 
into three parts: protected hours (6 a.m. to 8 p.m.), supervised hours (5 a.m.- 6 a.m., and 8 p.m.-
11 p.m.), and adult hours (11 p.m.-5 a.m.) and specifies the types of materials that cannot be 
broadcast. For example, during the protected and supervised hours “violencia fuertes,” which is 
defined as content “that presents physical, psychological, sexual, or verbal violence by an 
individual or group against one or more people, objects, or animals,” cannot be broadcast.81 The 
law was approved on its first discussion in the National Assembly and will be debated article by 
article (all 150) during the spring of 2003. Supporters of the law see this as a “beautiful” project 
that doesn’t impose restrictions, but safeguards the television audience, especially the children 
and youth.82 Chávez sees the law as part of his legal, political, and moral “offensive” against the 
media and the opposition, an offensive he began after the strike ended.83 Lawyers and scholars 
supporting the opposition and the media criticized the law as being unconstitutional, and detail 
many concerns with various aspects of it.84 

However, as Chávez indicates in his speeches, the law appears to have a much broader 
intent. In one address, Chávez argued that broadcasting scenes of protests against his government 
violates privacy standards and should thus be banned.85 Broadcasters, journalists, academics, and 

                                                 
79 Daniela Bergami, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003; Patricia Poleo, interview by author, 
Caracas, Venezuela, 20 February 2003; Luisa Mercedes Chiossone, interview by author, Caracas, Venezuela, 18 
February 2003. 
80 Organization of American States, American Convention on Human Rights, “Pact of San José, Costa Rica” 
[www.oas.org]. 
81 “Proyecto de Ley Sobre la Responsabilidad Social en Radio y Televisión,” Venezuela National Assembly, 23 
January 2003. 
82 Porfirio Torres, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 2003. 
83 Hugo Chávez Frías, “Cadena nacional: Aniversario del Congreso de Angostura,” Caracas, Venezuela, 15 
February 2003. [www.venezuela.gov.ve]; Hugo Chávez Frías, “Aló Presidente” Number 139, Radio Nacional, 
Broadcast from Campo Muscar, Venezuela, 16 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 
84 “Especialistas rechazan Ley de Contenidos porque deriva de un precepto inconstitucional,” Diario 2001, 7 
February 2002 [www.2001.com.ve]; Max Römer Pieretti, conversation with author, Caracas, Venezuela, 18 
February 2003. 
85 Hugo Chávez Frías, “Aló Presidente” Number 139, Radio Nacional, Broadcast from Campo Muscar, Venezuela, 
16 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. In this speech, Chávez argues, “Y esto sobre todo para proteger a los 
niños y a las niñas y a los adolescentes que están siendo atropellados por los canales de televisión privados los están 
atropellando nos están atropellando, y ellos pretenden que no se les regule nada. … Respetar los derechos y 
garantías de todas personas derivado de la Constitución, las leyes, los reglamentos y demás normativa aplicable y en 
particular el derecho que toda persona tiene a la protección de su honor, de su vida privada, de su intimidad, de su 
propia imagen, de su confidencialidad y de su reputación. Esto es lo que no quieren respetar  los “cuatro jinetes del 
apocalípsis”, para ellos no hay respeto ninguna confidencialidad, ni de vida privada. Ustedes creen que por ejemplo 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 19 

press freedom organizations fear that the law will provide a legal way for Chávez’s government 
to legally censor the media. During the first debate over the proposed law, the newspaper Tal 
Cual reported, “When Carlos Tablante stepped up to criticize the law saying that what it really 
was about was censoring the media, he finished his speech by asking, ‘You, who speak so highly 
of China and Cuba … they have only one newspaper, only one radio, only one broadcaster, is 
this what you want?’ … to this all of the [deputies belonging to the] MVR responded, 
‘Yeeeesss.’ That was a good joke they played on Desirée [Santos Amaral], who had spent so 
much time trying to convince the night owls [deputies who were debating the law all night long] 
of the pluralistic and democratic character of the law.”86 

In other legal maneuvering, the government has extensively investigated the media for 
financial and tax irregularities, threatening to fine them and revoke their broadcasting licenses. 
For example, Venevisión TV was informed in February 2003 that it would be investigated and 
possibly fined for its coverage of the national strike.87 RCTV reported that they constantly have 
government officials conducting investigations and reviewing all their accounts.88  

Overall, the journalists working in the private media have a sense that they have moved 
beyond their normal role as an opposition voice to the government and are now fighting for their 
profession, their businesses, and sometimes even their lives. Previous divisions between 
journalists and the editors or the media owners have softened considerably over the past year as 
they feel threatened by Chávez and his social revolution. Some academics have even stopped 
criticizing the profession and joined in defending the media from what they see as an attack on 
freedom of expression in the country. When asked what his greatest worry as a television news 
director was, Sapene said, “Survive each 24 hours. This is the great challenge.”89  

 
 

Democracy in Venezuela: Conclusions  
As mentioned in the beginning, this paper is based on the ideas that freedom of 

expression is essential for democracy and the media can play a vital role in shaping the discourse 
in the public sphere. The public sphere, especially the political discourse, in Venezuela is being 
strongly shaped by Chávez, by the state-owned and alternative media, and by the opposition 
private media. Chávez has been able to effectively use the media to set the political agenda and 
many of the terms of the debate. When Venezuelan reporters look at both the pro-government 
and opposition media, they find several problems that damage or reduce the effectiveness of 
political discourse in their country.90  

First, they cite several reporting problems: the reporters and editors may leave out 
information and only reflect their side of the issue; sources, both government officials and 
                                                                                                                                                             
esa expresión del fascismo de ir a tocarle cacerolas a la casa de una familia y que eso lo transmitan en vivo por los 
canales de televisión o diferido como sea, eso es violatorio ¿a la qué?, a la vida privada; eso no se puede estar 
transmitiendo así libre y directamente incitando a que sigan haciéndolo contra funcionarios del estado del gobierno o 
contra cualquier persona eso no puede ser.” 
86 Maye Primera Garcés, “Crónica de medianoche: Censura anunciada,” Tal Cual, 7 February 2003 
[www.talcualdigital.com]. 
87 Associated Press, “Chávez supporters put heat on media: many news organizations face investigations as strike 
fades,” 7 February 2003. 
88 Daniela Bergami, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
89 Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003. 
90 Rubén Hernández, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 2003; Valentina Lares, interview by 
author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003; Patricia Poleo, interview by author, Caracas, Venezuela, 20 February 
2003; Eduardo Sapene, interview by author, Caracas, Venezuela, 21 February 2003.  



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 20 

opposition leaders, will only speak to the media that support them, which limits the information 
available to the public; and there is very little investigative reporting, which means reporters tend 
to repeat the declarations from their sources. As each side reports only its view of the situation, 
audiences watch or read only those things that reaffirm their beliefs, causing deeper divisions in 
society and preventing constructive dialog. 

Second, language and presentation problems also decrease the effectiveness of debate in 
the public sphere. Actors on all sides of the issue use inflammatory and derogatory language for 
their opponents and information and opinion may be mixed together.  

Third, the overt attacks, physical aggression, legal sanctions, and economic pressure 
create a climate where civil, democratic dialog is not valued. The media and Chávez, through 
their actions and content, reinforce the political divide in the country. Observers fear that as the 
country continues to be polarized and public debate seems to be ineffective, extreme factions 
may seek violent “solutions” to the problems facing Venezuela. 

Fourth, and possibly most fundamentally, the interpretation and view of press freedom by 
Chávez and the opposition are fundamentally different. This puts the division between the two 
views of Venezuelan society in sharp relief and makes effective communication ever so much 
more difficult. 

Petkoff, in a front-page editorial in Tal Cual, emphasized the importance that all the 
Venezuelan institutions have in relaying messages that support democratic values, peace, and 
tolerance if the country is going to overcome the present political divisions and find solutions to 
the problems facing the people. He singled out Chávez for specific criticism since, as president 
of the country bears a greater responsibility for setting the political agenda. “His language has 
been a decisive factor in the triggering of this crisis because since the election campaign the 
aggressiveness of his discourse and the violent metaphors that he usually employed were 
characteristic of a rhetorical style that in the following years has not left a wholesome mark [in 
society]. This damaging, aggravating, offensive, intolerant, threatening, violent, and opposed to 
coexistence language has had consequences for both his supporters and his adversaries. In both, 
it stimulates confrontation. …  The search for a negotiated solution demands a distinct verbal 
climate.”91  

Without a change in the verbal climate, as well as the attendant actions that result from 
the public discourse, Venezuelans will have a difficult time reaching compromises and solutions 
to this crisis. The media, as always, will continue to play a central role in the process. 

 

                                                 
91 Teodoro Petkoff, “Por la boca muere el pez,” Tal Cual, 26 February 2003 [www.talcualdigital.com]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 21 

Figure 1. 

Venezuelan institutions, 1998-2002

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%
IV

-1
99

8

I-1
99

9 

II-
19

99
 

III
-1

99
9 

IV
-1

99
9 

I-2
00

0 

II-
20

00
 

III
-2

00
0 

IV
-2

00
0 

I-2
00

1 

III
-2

00
1 

IV
-2

00
1 

II-
20

02
 

III
-2

00
2 

IV
-2

00
2 

Year

Media Government Armed forces Catholic Church Local government
 

Source: Consultores 21, Caracas, Venezuela, February 2003. 
 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 22 

Figure 2. 

Media and Chávez, 1998-2002

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%
IV

-1
99

8

I-1
99

9 

II-
19

99
 

III
-1

99
9 

IV
-1

99
9 

I-2
00

0 

II-
20

00
 

III
-2

00
0 

IV
-2

00
0 

I-2
00

1 

III
-2

00
1 

IV
-2

00
1 

II-
20

02
 

III
-2

00
2 

IV
-2

00
2 

Year

Media Chavez popularity
 

Source: Consultores 21, Caracas, Venezuela, February 2003. 
 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 23 

Appendix A 
 
Portion of the transcript from Hugo Chávez Frias, “Aló Presidente,” Number 138, Radio 
Nacional. Broadcast from Refinería El Palito, Venezuela, 9 February 2003. 
[www.venezuela.gov.ve]. 
 
Presidente Chávez: … Muy bien, me dicen que tenemos una llamada telefónica, aquí estamos en 
El Palito, quién nos está llamando, a ver. 
Llamada telefónica: Aló. 
Presidente Chávez: Aló. 
Llamada telefónica: Aló. 
Presidente Chávez: Sí, ¿quién nos llama? 
Llamada telefónica: Ah, le habla Dora Reyna mi timonel. 
Presidente Chávez: Dora. 
Dora Reyna: Sí. 
Presidente Chávez: ¿Dónde estás tú Dora? 
Dora Reyna: En San Diego de los Altos. 
Presidente Chávez: San Diego de los Altos, eso es por allá, cerca, por ahí fue que vivió 
Guaicaipuro. 
Dora Reyna: Exactamente. 
Presidente Chávez: Y luchó Guaicaipuro. Dora ¿y tú eres de ahí de San Antonio, San Diego? 
Dora Reyna: Yo soy de Valencia. 
Presidente Chávez: Valencia. Mira y cómo está tu familia Dora Reyna. 
Dora Reyna: Muy bien, gracias a Dios. 
Presidente Chávez: Reyna es tu apellido. 
Dora Reyna: Reyna es mi apellido, el segundo apellido es Vizcarrondo, de Valencia. 
Presidente Chávez: Vizcarrondo. Dora Reyna Vizcarrondo, bienvenida a Aló Presidente Dora 
Reyna, Dora. 
Dora Reyna: ¿Cómo está? 
Presidente Chávez: Muy feliz chica, mira aquí estamos en la playa. 
Dora Reyna: Sí. 
Presidente Chávez: Mirando el mar, sintiendo la brisa del mar. 
Dora Reyna: Qué rico. 
Presidente Chávez: Miles de personas, por allá hay mucha gente aquí en El Palito. 
Dora Reyna: Ya lo estoy viendo en la televisión. 
Presidente Chávez: Bueno, esto es maravilloso, éste es un sitio donde dimos una gran batalla. 
Dora Reyna: Si señor.  
Presidente Chávez: Los trabajadores de El Palito, el pueblo de El Palito, de Puerto Cabello, los 
Generales y Almirantes. 
Dora Reyna: Así es. 
Presidente Chávez: Guardias nacionales, marineros, todos unidos aquí celebrando la victoria de 
El Palito que ya está trabajando en más de 80 por ciento. 
Dora Reyna: Si señor, qué maravilla. 
Presidente Chávez: Bueno dinos Dora. 
Dora Reyna: Bueno primero que todo le quiero decir pues que lo admiro mucho, que le pido a 
Dios siempre que lo proteja, que lo ilumine, que le dé sabiduría, que no le salgan más traidores y 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 24 

le doy gracias a Dios por haberle dado esos padres y esa abuelita que usted siempre nombra, 
porque ellos tienen que ser ellos los que le inculcaron esos principios tan nobles de amor, de 
desprendimiento, tiene que ser ejemplo para otros padres que vean que no se necesita mucho 
dinero para enseñarle a los hijos ética y moral. Es necesario en todos los pensum de todas las 
carreras, pienso yo, incluir una materia que se llame ética y moral porque es necesario, por 
ejemplo yo veo que ya hubo la limpieza o está habiendo la limpieza de Pdvsa, ahora tiene que 
hacer una limpieza en el Ministerio de Educación, no es justo que maestros pongan a sus 
alumnos que tienen que ser lo más importante para ellos, que los pongan en esa, ni siquiera para 
reivindicación social, este, salariales, ni siquiera por eso deben poner a los niños en eso, no; yo 
tengo cinco hijas, mis tres hijas mayores son profesionales, una es administrador comercial y la 
otra es veterinario y la otra es médico fisiatra, las dos menores son unas gemelas, deficientes 
visuales, tienen 23 años y ya están haciendo su tesis en Educación Preescolar, ellas, todas tienen 
ética, eso es lo primero que hay; ellas vieron muchísimas materias en su carrera muy 
importantes, unas de cultura general, otras específicas de su carrera pero no hay ninguna materia 
que sea ética y moral, eso se lo he enseñado yo; entonces yo pienso los médicos, los abogados, 
todos pues, los periodistas, deberían estudiar una materia que se llame ética. 
Presidente Chávez: Bueno muchas gracias Dora por esas reflexiones y tienes mucha razón, 
saludo a tus hijas. 
Dora Reyna: Presidente. 
Presidente Chávez: Hija, y yo estoy de acuerdo contigo, nosotros ahí en el Ministerio de 
Educación, eso lo está dirigiendo, lo están dirigiendo Aristóbulo Istúriz y Héctor Navarro, un 
proceso de investigación para tomar las decisiones que nos correspondan, ya se han tomado 
algunas pero también hay gobernadores que deben tomar decisiones porque hay estados donde la 
educación está, ha sido descentralizada; los fiscales, Defensoría del Pueblo, los tribunales, 
ustedes la sociedad, los afectados; por allí ha surgido una ONG por ejemplo que se llama 
Víctimas del Paro, eso es perfecto, todo aquel venezolano o venezolana que se sienta víctima de 
este supuesto paro que no ha sido sino una conspiración contra el país, todo aquel que se sienta 
perjudicado bueno tiene que denunciarlo ante los cuerpos competentes, Defensoría del Pueblo, 
los tribunales, un Director de colegio, por ejemplo, que se haya negado a abrir el colegio, que lo 
haya cerrado; un maestro que haya cerrado su aula de clases, que le hayan impedido a los niños, 
a los jóvenes en las universidades o colegios recibir clases está violando la Constitución, está 
violando el Código Penal, está violando la ley, la LOPNA, Ley Orgánica de Protección a los 
niños y los adolescentes y entonces hay que denunciarlos y los fiscales están obligados a actuar, 
porque si no actúan están también cayendo en la violación a la ley, a sus responsabilidades, 
serían cómplices; los jueces están obligados a actuar y las comunidades, el pueblo debe 
denunciar, si ustedes ven que hay algún Juez que no asume sus funciones, algún Fiscal que no 
asume o incumple sus funciones debe ser denunciado por la población, porque un Juez o un 
Fiscal que no asuman su compromiso con la ley y que hagan respetar la ley y que protejan el 
derecho y generen justicia no merecen ostentar esos cargos de Juez o de Fiscal en cualquier nivel 
que corresponda. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 25 

Bibliography 
 
ABC. “Venezuela slams media watchdogs for ‘meddling’.” ABC NewsOnline, 24 September 

2002. [abc.net.au/news/newsitems/s684105.htm]. 
Abente, Diego. “Comment.” Latin American Research Review 22 (1987): 116-118. 
Adams, David, and Phil Gunson. “La Prensa Venezolana a la Defensiva.” International Center 

for Journalists, 2 May 2002. [www.icfj.org]. [Spanish translation of article already have.] 
Adams, David, and Phil Gunson. “Media Accused in Failed Coup.” St. Petersburg Times, 18 

April 2002. 
Adams, David. “Embarrassed Pro-Coup Media Silent as Chavez Returns.” The Times, 15 April 

2002. 
AGB Venezuela. “Hábitos y tendencies televisivas, 2000-2001.” AGB Panamericana de 

Venezuela Medición. [www.agb.com.ve/libro2001/]. 
Allen, Richard L., and Fausto Izcaray. “Nominal Agenda Diversity in a Media-Rich, Less-

Developed Society.” Communication Research 15, no. 1 (February 1988): 29-50. 
Almond, Mark. “Who’s Revolting Now?” New Statesman 131, no. 4584 (April 2002): 25-28. 
ANMCLA. “Somos expresión de la multitude.” Asociación Nacional de Medios Comunitarios, 

Libres y Alternativos, Venezuela. [www.medioscomunitarios.org/]. 
Associated Press. “Chávez supporters put heat on media: many news organizations face 

investigations as strike fades.” 7 February 2003. 
Associated Press. “Venezuela to Muzzle Foreigners.” HoustonChronicle.com, 13 June 2001. 

[www.chron.com/cs/CDA/story.hts/world/939461]. 
Ball, Carlos A. “The Cocky Caudillo: Chavez Spits Venom at the Open Market and Press 

Freedom.” Cato Institute, 4 December 2000. [www.cato.org/dailys/12-04-00.html]. 
BBC Monitoring Americas. “Venezuela: General close to Chavez says the ‘process’ faces 

formidable enemies.” BBC, 18 October 2002. 
Beasley-Murray, Jon. “Venezuela: The Revolution will not be Televised, Pro-Chavez Multitudes 

Challenge Media Blackout.” NACLA Report on the Americas 36 (July/August 2002): 16-
20. 

Bianchi, Tony. “Venezuela: Press Freedom and More.” Pulso del Periodismo, 8 June 1999. 
[www.pulso.org/English/Archives/Venezuela%20Press%20Freedom.htm].  

Blazquez, Agustin, and Jaums Sutton. “‘Venezuela Si, Cubazuela No.’ What’s Really Happening 
in Venezuela.” Cuba InfoLinks News & Information Services. 
[www.cubainfolinks.net/Articles/cubazuela.htm].  

Bosc-Bierne de Oteyza, Caroline, and Leopoldo Tablante. “La Línea editorial de los periódicos 
El Universal y El Nacional entre el 7 y el 15 de abril.” Anuario ININCO, Universidad 
Central de Venezuela, Investigaciones de la Comunicación 14 (June 2002): 61-108. 

Brennan, Phil. “Venezuela Threatening Press Freedom.” NewsMax.com, 22 October 2001. 
[www.nesmax.com/archives/articles/2001/10/21/171451.shtml]. 

Brown, Robert U. “Curtailing Press Freedom.” Editor & Publisher 128, no. 14 (April 1995): 31-
33.  

Buckman, Robert. “What would you Sacrifice in the Fight for a Free Press?” Quill 88, no. 8 
(September 2000): 78-32. 

Bushnell, David. “The Development of the Press in Great Colombia.” The Hispanic American 
Historical Review 30 (1950): 432-452. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 26 

Caldwell, Robert J. “Freedom of Expression/A Fragile Liberty in Latin America.” The San Diego 
Union-Tribune, 24 March 2002. 

Cañizález, Andrés. “Politics/Rights Venezuela: Chávez Fans Xenophobic Flames.” Inter Press 
Service, 13 June 2001. [www.oneworld.org/ips2/jun01/21_50_073.html]. 

Caribbean Media Corporation. “Some Latin American, Caribbean countries will not sign press 
freedom commitment.” BBC Monitoring Americas, 21 May 2002. 

“Carter Talks with Venezuelan Leader.” Las Vegas Sun, 9 July 2002. 
[www.lasvegassun.com/sunbin/stories/w-sa/2002/jul/09/070904352.html]. 

Chávez Frías, Hugo. “Aló Presidente” Number 109, Radio Nacional, Broadcast from Catia TV, 
Venezuela, 23 June 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 

Chávez Frías, Hugo. “Aló Presidente” Number 139, Radio Nacional, Broadcast from Campo 
Muscar, Venezuela, 16 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 

Chávez Frías, Hugo. “Cadena nacional: Aniversario del Congreso de Angostura,” Caracas, 
Venezuela, 15 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 

Chávez Frías, Hugo. “Cadena nacional: control cambiario, control de precios,” Caracas, 
Venezuela, 5 February 2003. [www.venezuela.gov.ve]. 

Chávez Frías, Hugo. Speech at the “Juramentación de la Corporación Venezolana Agraria,” 
Venezolana de Televisión, Programa Especial, 21 February 2003 
[www.venezuela.gov.ve]. 

Chávez Frías, Hugo. Speech from la carrera 19 con calle 25, Barquisimeto, Edo. Lara, 
Venezuela, Venezolana de Televisión, Programa Especial, 20 February 2003 
[www.venezuela.gov.ve]. 

“Chavez Meets International Press Group and Defends his Actions.” World Association of 
Newspapers, Paris, 8 May 2002. [www.wan-press.org/pf/latin.america/chavez.html]. 

Cole, Richard R., ed. Communication in Latin America: Journalism, Mass Media, and Society. 
Jaguar Books on Latin America, No 14. Wilmington, Del.: Scholarly Resources Inc., 
1996. 

Committee to Protect Journalists. “Attacks on the Press 2001: Venezuela.” [www.cpj.org]. 
Committee to Protect Journalists. “Press release: State press agency accuses independent 

journalists of complicity in global drug conspiracy.” Committee to Protect Journalists, 25 
March 2002. [www.ifex.org]. 

Committee to Protect Journalists. “Protest letter: Venezuela: New constitution would restrict 
press freedom.” Committee to Protect Journalists, 12 November 1999. [www.cpj.org]. 

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, 1999. 
“Country Reports: Venezuela.” Freedom House: Press Freedom Survey. 

[www.freedomhouse.org/pfs2000/reports.html]. 
Cooper, Ann K. “Venezuela: CPJ Alarmed by Chávez’s Intimidation of Press.” Committee to 

Protect Journalists 2002 Protest Letter, 15 February 2002. 
[www.cpj.org/protests/02trs/Veneuela15feb02pl.html]. 

Duncan, Campbell. “Media: It’s a coup: your sets will adjust accordingly.” The Guardian 
(London), 29 April 2002. 

EFE. “Venezuela—Chavez Opposition Pounces on Chavez for Threat to Expel Foreigners.” 
Global News Wire, EFE, 13 June 2001. 

EFE. “Venezuela—Human Rights Venezuelan Government says it will not limit freedom of 
expression.” Global News Wire, EFE, 16 June 2001. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 27 

“Especialistas rechazan Ley de Contenidos porque deriva de un precepto inconstitucional.” 
Diario 2001, 7 February 2002. [www.2001.com.ve]. 

“Estalla Granada Frente a Un Canal de Televisión Venezolano.” CNNenEspañol.com, 9 July 
2002. [www.cnnenespanol.com/2002/americas/07/09/atentado.ap/index.html]. 

Fitzgerald, Mark. “Journalists Under Fire.” Editor & Publisher 133, no. 15 (April 2000): 34-38.  
Fitzgerald, Mark. “Under Siege in Caracas.” Editor & Publisher 135, no. 5 (April 2002): 28. 
Fitzgerald, Mark. “Venezuelans Approve ‘Truth’ Media Standard.” Editor & Publisher 132, no. 

51 ( December 1999): 12. 
“Foreigners Who Criticize the Government Threatened with Expulsion.” International Freedom 

of Expression Exchange, 25 June 2001. [www.ifex.org/alerts/view.html?id=8981]. 
Forero, Juan. “Polemics Put News Media Under Threat in Venezuela.” New York Times, 19 

October 2001. 
Forero, Juan. “Venezuelan Press Sidestepped Leader’s Return.” New York Times, 23 April 2002. 
Garcés, Maye Primera. “Crónica de medianoche: Censura anunciada.” Tal Cual, 7 February 

2003. [www.talcualdigital.com]. 
Garrison, Bruce, and James Nelson Goodsell. “Professional News Organizations in Latin 

America.” In Communication in Latin America: Journalism, Mass Media, and Society, 
edited by Richard R. Cole. Jaguar Books on Latin America, No 14. Wilmington, Del.: 
Scholarly Resources Inc., 1996. 

Giménez Saldivia, Lulú, and Angela Hernández Algara. Estructura de los medios de difusión en 
Venezuela. Caracas, Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello, 1988. 

Giordano, Al. “Community Media, the Voice of the Venezuelan People, Under Siege.” Narco 
News, 29 July 2002. [www.narconews.com/communitymedia1.html]. 

González Rodríguez, Sauro. “Cannon Fodder.” Committee to Protect Journalists: Special 
Reports, 8 August 2002. 

Greenway, H.D.S. “Rumor and Gridlock Seize Venezuela.”  Boston Globe, 27 September 2002. 
Gregory, Joseph R., and Victor Homola. “World Briefing.” New York Times, 20 November 1999. 
Habermas, Jürgen. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a 

Category of Bourgeois Society. Trans. by Thomas Burger. Cambridge, Mass.: MIT Press, 
1989. 

Hill, Kim Quaile, and Patricia A. Hurley. “Freedom of the Press in Latin America: A Thirty-
Year Survey.” Latin American Research Review 15 (1980): 212-218. 

Hoag, Christina. “Venezuelan Journalists Under Siege by Chavez/Incendiary Attacks Stir Up 
Followers.” Houston Chronicle, 24 March 2002. [www.houstonchronicle.com] 

“IAPA Reaffirms Free Speech Mission.” Editor & Publisher 128, no. 42 (September 1995): 14-
16. 

“IAPA Urges Veto of Venezuelan Law Restricting Media.” Editor & Publisher 127, no. 52 
(December 1994): 3. 

Instituto Prensa y Sociedad. “Action Alert: Venezuelan Press Block condemns media bill.” 
International Freedom of Expression Exchange, 15 October 2002. [www.ifex.org]. 

Instituto Prensa y Sociedad. “Alert Update: Government’s representative to the IACHR refuses 
to defend ‘gag law’.” International Freedom of Expression Exchange, 26 July 2001. 
[www.ifex.org]. 

Instituto Prensa y Sociedad. “Alert: President announces judicial measures against the media.” 
International Freedom of Expression Exchange, 20 June 2001. [www.ifex.org]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 28 

Instituto Prensa y Sociedad. “Alert: President Chavez announces plan to regulate broadcast 
media.” International Freedom of Expression Exchange, 25 July 2001. [www.ifex.org]. 

Inter American Press Association [www.sipiapa.com/default.cfm] 
Inter American Press Association and International Press Institute. “Press release/alert: IAPA 

and IPI mission expresses deep concern about the serious deterioration of press freedom.” 
Inter American Press Association and International Press Institute, 27 September 2002. 
[www.ifex.org, www.freemedia.at]. 

Inter American Press Association. “IAPA Protests Wave of Violence Against Journalists in 
Venezuela.” International Freedom of Expression Exchange, 9 July 2002. 
[www.ifex.org/alerts/view.html?id=10919].  

Inter American Press Association. “Press Release/Alert: IAPA blames President Chavez for lack 
of press freedom.” Inter American Press Association, 25 February 2002. [www.ifex.org]. 

Inter American Press Association. “Press Release/Alert: President Chavez attacks the media and 
journalists.” Inter American Press Association, 5 November 2001. [www.ifex.org]. 

Inter American Press Association. “Declaration of Chapultepec.” Mexico City, Mexico, 11 
March 1994. [www.sipiapa.com]. 

International Center for Journalists. Venezuela: Press Overview. [www.ijnet.org]. 
International Federation of Journalists. “IFJ Condemns ‘Vicious’ Presidential Campaign Against 

Media in Venezuela.” Media release, 15 March 2002. 
[www.ifj.org/publications/press/pr/318.html]. 

International Federation of Journalists. Media releases. [www.ifj.org]. 
International Federation of Journalists. Missing Link in Venezuela’s Political Crisis: How Media 

and Government Failed a Test of Journalism and Democracy. International Federation of 
Journalists, International Press Centre, 10-12 June 2002.  

International Freedom of Expression Exchange. Action Alerts for Venezuela. [www.ifex.org]. 
International Journalists’ Network. News. [www.ijnet.org]. 
International Press Institute. “World Press Freedom Review, 1997-2001.” IPI Global Journalist. 

[www.freemedia.at/wpfr/venezuel.htm]. 
Isikoff, Michael, and Joseph Contreras. “The Coup Failed—And the Fallout Goes On.” 

Newsweek 139, no. 17 (April 2002): 10. 
“Journalists Condemns Government’s ‘Gag’ Policy.” International Freedom of Expression 

Exchange, 28 May 2001 [www.ifex.org/alerts/view.html?id=8804]. 
Kelly de Escobar, Janet. “Comment.” Latin American Research Review 22 (1987): 111-115. 
Knudson, Jerry W. “Licensing journalists in Latin America: An appraisal.” Journalism & Mass 

Communication Quarterly 73, no. 4 (Winter 1996): 878-899. 
Kudlak, Michael. “Face to Face with the President.” IPI Watch List, September 2001. 

[www.freemedia.at/wl_venezuela.htm].  
Lanz, Rigoberto. “Pensar la Ciudadania despues del Fin de la Politica” Revista Latinamericana 

de Estudios Avanzados 11, (May-August 2000): 123-138.  
“La SIP condena ley de periodismo.” El Universal, 10 October 1996. [www.el-universal.com]. 
“Latin America’s Muzzled Press.” New York Times, 4 April 2002. 
Lemoine, Maurice. “How Hate Media Incited the Coup Against the President: Venezuela’s Press 

Power.” Le Monde Diplomatique, August 2002.  
Ley de ejercicio del periodismo. Gaceta Oficial 4,819, 22 December 1994. 
Mahan, Elizabeth. “Media, Politics, and Society in Latin America.” Latin American Research 

Review 30 (1995): 138-162. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 29 

“Mass Demonstrations For and Against Chavez Underway in Caracas.” Yahoo!News Singapore, 
28 February 2002. [sg.news.yahoo.com/020227/1/2jv20.html]. 

Mayobre, José Antonio. “Venezuela and the Media: The New Paradigm” in Latin Politics, 
Global Media. Elizabeth Fox and Silvio Waisbord, eds. Austin: University of Texas 
Press, 2002: 176-195. 

Miller, T. Christian. “The World; Media Under Siege in Much of Latin America.” The Los 
Angeles Times, 24 March 2002. 

Morris, Michael R. “Press Freedom and Economic Development: A Venezuelan Case Study.” 
(M.A. Thesis, Brigham Young University, 1989.) 

Myers, David J. “Venezuela: Shaping the ‘New Democracy.’” In Latin American Politics and 
Development, 5th ed, edited by Howard J. Wiarda and Harvey F. Kline. Boulder, Colo.: 
Westview Press, 2000. 

Naim, Moises. Paper Tigers and Minotaurs: The Politics of Venezuela's Economic Reforms. 
New York: The Carnegie Endowment for International Peace, 1993. 

Noriega, Roger F. “The OAS and the Democratic Charter.” A press release issued by the 
Embassy of the United States, Caracas, Venezuela Public Affairs Office, 3 May 2002. 
[emajadausa.org.ve/wwwh1836.html]. 

Organization of American States. American Convention on Human Rights, “Pact of San José, 
Costa Rica.” [www.oas.org]. 

“Paper Calls on All Venezuelans ‘to Rescue our Future.” BBC Monitoring Americas, 24 January 
2002. 

Pasquali, Antonio. La comunicación cercenada: El caso Venezuela. Caracas, Venezuela: Monte 
Avila Editores, 1990. 

Perez-Linan, Anibal S. “Crisis without Breakdown: Presidential Impeachment in Latin 
America.” Dissertation Abstracts International, A: The Humanities and Social Sciences 
62, no. 3 (September 2001): 1197-A.  

Perkins, Michael. “Violence against the Press in Latin America: Protections and Remedies in 
International Law.” Journalism & Mass Communication Quarterly 78, no. 2 (Summer 
2001): 275-290. 

Petkoff, Teodoro. “Peligro supremo.” Tal Cual, 21 February 2003. 
Petkoff, Teodoro. “Por la boca muere el pez.” Tal Cual, 26 February 2003. 

[www.talcualdigital.com]. 
Pineda, Mildred. “Dictadura, Revolución Popular y Desencanto.” Radio Nederland: 

Wereidomroep, 23 January 2002. 
[www.rnw.n1/informarn/html/act020123_venezuela.html].  

Proyecto de Ley Sobre la Responsabilidad Social en Radio y Televisión. Venezuela National 
Assembly, 23 January 2003. 

Ramonet, Ignacio. “The Perfect Crime.” Le Monde Diplomatique, June 2002. 
[mondediplo.com/2002/06/01edito]. 

Reglamento de radio difusión sonora y televisión abierta comunitarias de servicio público, sin 
fines de lucro, presidential decree 1,521, Venezuela, 3 November 2001. 
[www.conatel.gov.ve]. 

Reporters Without Borders. “The IACHR criticizes difficult working conditions for the media in 
Venezuela and the fragile rule of law there.” Reporters without Borders, 13 May 2002. 

Reporters Without Borders. “Venezuela—Annual report 2002.” In Freedom of the Press 
Throughout the World. Reporters Without Borders. [www.rsf.fr]. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 30 

Reporters without Borders. Press releases. [www.rsf.fr]. 
Reuters. “Press Group Criticizes Chavez.” HoustonChronicle.com, 26 February 2002. 

[www.houstonchronicle.com]. 
Rodgers, Bill. “Venezuela’s Press Openly Pressures Chavez to Leave Office.” VOA News, 21 

October 2002. 
Rueda, Jorge. “Military Says Chavez is Out in Venezuela.” The Washington Times, 12 April 

2002. [www.washtimes.com/world/20020412-30777417.htm]. 
Salgado, René. “Economic Pressure Groups and Policy-Making in Venezuela: The Case of 

FEDECAMARAS Reconsidered.” Latin American Research Review 22 (1987): 91-105. 
Salgado, René. “Reply.” Latin American Research Review 22 (1987): 119-121. 
Smeets, Marylene. “Radio Chavez: the Press and the President In Venezuela.” Quill 89, no. 3 

(April 2001): 48-50.  
Smeets, Marylene. “Venezuela Radio Chávez: Populism Meets the Press as Venezuela’s Brash 

New President Takes to the Airwaves.” Committee to Protect Journalists. 
[www.cpj.org/Briefings/2001/Ven_feb01.html]. 

Taylor, Ron. “World Week: ‘Stay,’ Say Thousands to Hugo Chavez; ‘Go,’ Say Thousands to 
Hugo Chavez.” The Atlanta Journal-Constitution, 19 June 2002. 

“The Americas 1999: Venezuela.” Committee to Protect Journalists. 
[www.cpj.org/attacks99/americas99/Venezuela.html]. 

“The Betrayal of Words.” Progressive 66, no. 6 (June 2002): 12-14. 
“The Chavez Revolution.” World Press Review 46, no. 10 (October 1999): 21-23. 
Thompson, Ginger. “Chávez Allows Jailed Officers to Go Home.” New York Times, 18 April 

2002. [www.nytimes.com]. 
Trotti, Ricardo, and Bill Williamson. “Should Journalists Be Required to Belong to Colegios and 

Have University Degrees?” In Communication in Latin America: Journalism, Mass 
Media, and Society, edited by Richard R. Cole. Jaguar Books on Latin America, No 14. 
Wilmington, Del.: Scholarly Resources Inc., 1996. 

Vanden Heuvel, Jon, and Everette E. Dennis. Changing Patterns: Latin America’s Vital Media. 
New York: The Freedom Forum Media Studies Center, 1995. 

“Venezuela: Chavez Lashes Out Against Media in Radio Programme.” BBC Monitoring Media, 
29 January 2002. 

“Venezuela: Chavez Says He’s Stronger than on 11 April; Won’t Retire Until 2021.” BBC 
Monitoring Americas-Political, 14 June 2002. 

“Venezuela: CPJ Concerned by President’s ‘Threats’ Against Journalists. BBC Monitoring 
Media, 18 February 2002.    

“Venezuela: IFJ Urges President Chavez to Lessen Criticism of Media.” BBC Monitoring 
Americas-Political, 12 June 2002.  

“Venezuela: Journalists Accused of Complicity in Global Drug Trade.” Committee to Protect 
Journalists, 22 March,2002. [www.cpj.org/news/2002/Ven22march023na.html]. 

“Venezuela: Paper Blames Government for “Mob” Assault.” BBC Monitoring Media, 10 January 
2002. 

“Venezuela: World Newspaper Group Sends “Press Freedom Mission.” BBC Monitoring Media, 
6 May 2002. 

“Venezuela’s Chavez Asks Supporters to Stop Threats Against Reporters.” BBC Monitoring 
Media, 22 January 2002. 

“Venezuela’s Chavez Blames Messengers.” Knight Ridder Tribune News Service, 1 March 2002. 



Media and Chávez/Eliza Tanner Hawkins/ page 31 

“Venezuelan media the focus of protests.” BBC Monitoring. 10 December 2002. 
[news.bbc.co.uk]. 

“Venezuelan Paper Highlights Growing Human Rights Concerns.” BBC Monitoring Americas, 
22 January 2002. 

Venezuelan Union Radio. “Venezuela: Vice-president condemns attack against Union Radio.” 
BBC Monitoring Media, 22 October 2002. 

“Verbobomba.” Tal Cual, 25 February 2003. [www.talcualdigital.com]. 
“Washington Channeled Funds to Groups that Opposed Chavez.” Khilafah.com, 2 May 2002. 

[www.khilafah.com/home/category.php?DocumentID=2998&TagID=2]. 
Wilpert, Gregory. “Coup in Venezuela: An Eyewitness Account.” CommonDreams.org, 12 April 

2002. [www.commondreams.org] 
“Workers’ Paradise?” Economist 357, no. 8195 (September 2000): 42-44. 
 


